Savonlinnan ympäristö

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

qwerty_88
Posts: 6
Joined: 25.10.2012 13:50:09
Location: Joensuu

Savonlinnan ympäristö

Postby qwerty_88 » 25.4.2013 13:50:55

Moi!

Hirvee himo ois aloittaa sukelluskalastus, ja tarkoituksena olisikin hommata välineet.

Mieltä askarruttaa lupapolitiikka, eli onko kellään tietoa Savonlinnan lähialueiden sukelluskalastusmahdollisuuksista? Savonlinnassa mulla on vene, autolla voin ajella n. 50km säteellä Savonlinnasta.

Eli kysymys kuuluukin siis, mistä luvat ja missä kannattaa käydä snorklailemassa harppuunan kanssa jos välineet hankin?

ukko
Posts: 39
Joined: 14.1.2012 17:36:58
Location: Hämeenlinna,Iittala

puruvesi

Postby ukko » 25.4.2013 14:15:04

Itse en tuolla päin ole sukeltanut, mutta puruvesi on kuulemma itä-suomen parhaita(paras) järvi tähän lajiin. Luvista en tiedä puruvedelle, mutta joku muu niistä varmasti jotain osaa sanoa. http://www.youtube.com/watch?v=F0IsY5hzPqQ

qwerty_88
Posts: 6
Joined: 25.10.2012 13:50:09
Location: Joensuu

Postby qwerty_88 » 25.4.2013 14:42:39

Niin ja vielä lisälysymyksenä se, että onko yhtään paikkaa jossa luvallisesti voi sukelluskalastaa myös ennen kesäkuun 20. päivää?

Puruvesi on kyllä mahtava paikka, pilkillä tulee käytyä paljonkin. Lieneekö tuo metsähallituksen viehelupa siis pätevä noilla tummansinisillä alueilla kun laittaa kohdevalikkoon viehekalastuskohteet näkyviin?

http://www.retkikartta.fi/

http://www.eraluvat.fi/kalastus/vapakal ... ehdot.html

User avatar
Juha
Posts: 56
Joined: 1.11.2004 13:55:53

Luvat Mäntyharjun Shelliltä

Postby Juha » 25.4.2013 15:01:08

Terve,

Vuoden voimassa oleva sukelluskalastuslupa Puruvedelle maksaa muistaakseni 11 € ja sen saa parhaiten lunastettua Punkaharjun Shelliltä. Aloittelialle helpoimmat kalapaikat löytyy Tuunaansalmen ja Punkasalmen siltojen alta, kunhan pitää huolen siitä, että tulee aina pilaria pitkin ylös eikä kiinnitä itseään poijuun (poijunaru jää taatusti kiinni johonkin). Sitten kun taidot ovat karttuneet niin järvelle, missä vesi on kirkkaampaa ja meno haastavampaa, mutta antoisampaa.

T: Juha

qwerty_88
Posts: 6
Joined: 25.10.2012 13:50:09
Location: Joensuu

Re: Luvat Mäntyharjun Shelliltä

Postby qwerty_88 » 27.4.2013 15:16:29

Juha wrote:Terve,

Vuoden voimassa oleva sukelluskalastuslupa Puruvedelle maksaa muistaakseni 11 € ja sen saa parhaiten lunastettua Punkaharjun Shelliltä. Aloittelialle helpoimmat kalapaikat löytyy Tuunaansalmen ja Punkasalmen siltojen alta, kunhan pitää huolen siitä, että tulee aina pilaria pitkin ylös eikä kiinnitä itseään poijuun (poijunaru jää taatusti kiinni johonkin). Sitten kun taidot ovat karttuneet niin järvelle, missä vesi on kirkkaampaa ja meno haastavampaa, mutta antoisampaa.

T: Juha
ei kuulemma ole punkaharjun shellillä myynnissä lupia sukelluskalastukseen. Perus viehelupia vaan. Äsken kävin kysymässä.

User avatar
Tuukka
Posts: 116
Joined: 4.5.2006 15:41:13
Location: Nurmijärvi

Postby Tuukka » 29.4.2013 8:31:38

Tää on jännä tämä homma. Itse tosiaan kävin hakemassa lupaa tosta samaiselta shelliltä viime kesänä. Kaiken arpomisen ja selvittelyn ja kyselyiden lopuksi en sitä lupaa ostanut. Sillan alus on kuulemma "valtion vettä" tai "yleistä vesialuetta" tai jotain jossa vaan jotkut kalastajaveljekset saa kalastaa ja itse lupaalue kartassa alkaa vasta noin 50-100m sillan itäpuolelta. ;) eli en saanut lupaa siihen paikkaan mihin olin menossa.

Vuokra mökin mukana tuli "mökkilupa" missä oli ihan erikseen ruksauspaikka sukelluskalastukselle. Uskoisin että siinä Shellin luvassa on myös paikka mihin voi ruksata sukelluskalastus mutta ovat vaan melko pihalla siitä mitä myyvät.

Tämän valtakunnan kalastuslupakuviot on kyllä sellaiset että kirveellä olis töitä. Kukaan ei ole enää kartalla että kuka saa uittaa mitäkin vehjettä missäkin. Paitsi tietysti se paikallinen kyläpäällikkö jonka yhteistietoja ei mistään saa. Saunanlauteilla kossupäissään sovittuja sääntöjä jne.

Ainakin itse olisin valmis maksamaan aika paljon vuodessa siitä että tää homma olis jotenkin selkeää eikä mielivaltaista ja sattumanvaraista.



:evil:
#17

qwerty_88
Posts: 6
Joined: 25.10.2012 13:50:09
Location: Joensuu

Postby qwerty_88 » 29.4.2013 9:37:18

Mites tuo metsähallituksen lupa?

Sillä taitas tuunaan salmessa saada suolata? Eihän niitä luvallisia alueita paljon sillä luvalla ole, mutta muutama alue sattuis minun kannalta hyville paikoille, mm. mökin lähellä olis aika iso ja hyvä alue ja lisäks muutama puruveden paikka mm. harjusta ajatellen.

Kyllä ihan mielellään läänikohtasesta maksas vaikka 100€ jos sillä sais tuulastaa ja sukelluskalastaakkin.

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

YO!

Postby Maza » 30.4.2013 15:29:01

Minä ostan aina valtion kalastusluvan ja etelä-länsi suomen vieheluvat.

Nillä on hyvin pärjännyt.

Toi järvi touhu on tietenkin aina vaikeeta.......

Mutta jos noi luvat on kunnossa, niin ei voi TULLA VALITTAMISTA!

T maza

qwerty_88
Posts: 6
Joined: 25.10.2012 13:50:09
Location: Joensuu

Postby qwerty_88 » 30.4.2013 17:58:51

Periaatteessahan lupia ei sen puoleen edes tarvitse, että minulta on tasan kerran niitä tultu kyselemään. Viimekesänä kun jigailin niin poliisi kysy lupia, ja silloinkin vain kalastuksenhoitomaksua. Eli valvonta on onnetonta.

Mutta mielellään harrastan ihan laillisesti niillä luvilla mitä tarvitaan, ja tuulastus ymv vaatii kalaveden omistajan luvan. Niinpä mielellään hankkisin oikeat luvat jos ne vaan jostain löytyy.

Vittumaista vaan ettei tahdo Suomessa olevan helposti saatavilla kalaveden omistajaa, jotta pääsisi kysymään onko lupia saatavilla.

User avatar
MaSK
Posts: 18
Joined: 15.4.2012 19:18:15

Yhteistyöhön Suomen Jousimetsästys liiton kanssa?

Postby MaSK » 1.5.2013 12:21:28

Jousikalastuksessa on samainen lupa ongelma. Olisiko siis viisasta yhdistää nämä kaksi harrastaja kuntaa? Jousimetsästäjillä on oma lupahakemuksensa eduskunnassa. Onko sukelluskalastajilla? Yhteis työ voisi lisätä huomiota? :-D

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Postby onnitus » 1.5.2013 20:00:09

Itse olen kanssa huomannut että todella vaikeaa löytyy luvanmyöntävää/myyvää tahoa, monesti tuoreimmat tiedot mitä löytää ovat 10-25 vuotta vanhoja. Näin ainakin täällä Someron seudulla.
Parhaat soittoringit ovat kestäneet 2h ja täytynyt soitella yli kymmeneen paikkaan ennen kuin on vihdoin löytynyt oikea jehu.

Mitä isompi vesi sen helpommalla tuntuu pääsevän etsinnässä. Ja monesti suuremmille vesille pääsee valtionluvan kanssa kun selittää ettei ole tulossa niinkään kalastamaan vaan kuvailemaan, kuntoilemaan ja ihailemaan luontoa.
Kaikkiin vesistöihin ei lupaa ole saanut ja joihinkin pääsee pelkällä valtion luvalla. Joskus Riittää kun sanoo siltä ja siltä terveisiä niin lupa tulee ja vastauksena että jos joku kyselee lupia niin sano että: (se ja se) lupasi että voi kalastaa.

Kovasti ovat olleet lajista kiinnostuneita. Parhaani mukaan olen kertoillut että harvoin muuta saalista tulee kuin tyhjiä tölkkejä ja muuta roinaa.
Olen myös kysellyt että onko mahdollista, onko ok jos jättää jollekkin tietylle laiturille vedestä löytynyttä roinaa? Noi kuitenkin sellasia kyläseppoja että tuntee ihmiset ja tietää ilmoitella laiturin omistajille etteivät ihmettele mistä tavarat peräisin. Monelle mökkiläiselle onkin palautunut lämpömittareita, ämpäreitä, mattoja, vieheitä ja yms tavaraa. jotkut pyytää heittelemään luvattomia rapumertoja rannalle tai jos on naru mennyt poikki niin pelastamaan merran. Toivottavasti täten saa luotua positiivisempaa kuvaa meistä sukelluskalastajista vesistöjä huoltavista ja parantavista hoitokalastajista :)

Monesti puhelut venyvät kun kysymyksiä herää puolin ja toisin, yhteinen harrastus(kalastus) lähentää. + Ne joille olen soitellut ovat yleensä olleet jo iäkkäämpiä ihmisiä ja juttuseura kuin juttuseura kelpaa :P

Oma mielikuva on että yhteystiedot on tietoisesti haudattu ettei vaan kukaan tule "meidän" vesille kalastaa ja osa siksi että aktiivi kalastaja kunta on jo haudassa ja jatkajaa ei ole löytynyt. Näin tuntuu siis olevan täällä Someron seudulla.

User avatar
Tuukka
Posts: 116
Joined: 4.5.2006 15:41:13
Location: Nurmijärvi

Postby Tuukka » 2.5.2013 7:58:55

toi romujen keräily on varmasti tosiaan hyvä strategia. Lisäksi jos pystyy tarjoamaan tietoa kalaveden omistajalle esim. ravuista niin saattavat olla kiinnostuneita ja se vauhdittaa veteen pääsyä. Kuvatkin varmaan jotain kiinnostaisi. Eli reittä pitkin vaan....
#17


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 87 guests