Missä vaiheessa täytyy sukeltaa?

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

peksy

Missä vaiheessa täytyy sukeltaa?

Postby peksy » 4.11.2005 17:01:05

Tervehdys.

Anteeksi cross-postailu mutta kysellessäni tätä snorkkeli.net:n foorumissa ehdottivat että kysyn teiltäkin.
Elikäs, arvon gurut. Ongelmani on tällainen:

Oletetaan että mä ajelen veneellä johonkin ulkosaariston luodolle, ja kömmin harppuunan kanssa tuulen puolelta veteen tarkoituksenani pyydystää vaikkapa siika iltapalaksi. Jos kyseisessä paikassa on siikoja, niin näkeekö niitä pinnalta vai pitääkö jo pelkkiä näköhavaintoja saadakseen sukeltaa minuutiksi pohjaan kytikselle? Eli voiko paikan mahdolliseen kalaisuuden tarkastaa nopeasti pinnalla uiden vai täytyykö tilanteen tarkastamiseksi sukeltaa minuutiksi pohjaan aina muutaman kymmenen metrin välein? Entä miten on asian laita vähemman arkojen kalojen kanssa?

Jos niitä kaloja sattuu löytämään niin järkevälle ampumisetäisyydelle pääsemiseksi pohjassa väijymisen tarpeellisuus on toki selvä juttu.

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Yo!

Postby Maza » 17.12.2005 22:29:00

Siikojen näkeminen edellyttää makaamista pohjassa, katse rantaan noin 2 metrin syvyydessä. Minuutin odotus riittää.

Tsemii ja treeniä. T maza

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Tsiikaa!

Postby Maza » 17.12.2005 22:29:51

Katso, mun englanninkielisestä Fishing diarystä kesäkuun juttuja, siellä on selvitetty Siika menoo.

peksy
Posts: 91
Joined: 20.12.2005 19:14:21
Location: Kotka

Postby peksy » 20.12.2005 19:32:18

Tervehdys.
Vilpitön kiitos vastauksesta, ja yleisesti koko porukan (niin Team Kampelan kuin muidenkin) myötämielisestä suhtautumisesta aloittelijoihin (koko hommahan lähti allekirjoittaneen osalta liikkeelle Herr Vuorikosken männä syksynä pitämästä esitelmästä/briiffauksesta). Nyt mä kiskon puvun niskaan ja lähden tuonne jäähileisiin liottamaan joulukiireet mielestäni, ja jos ahti suo niin illalla paistan vielä ahvenen. Ja vaikken paistaisikaan niin nautin joka tapauksessa lasin-pari viskiä ja luen koko arkkisukelluskalastaja Mazan diaryn läpi ja otan opikseni.
-Pekka

(edit 21.12.05: ahvenia ei eilisiltana lauttasaaressa näkynyt mutta sellaisia S-mutkille käpertyneitä 20cm pitkiä ruskeita juovikkaita rumia kaloja kylläkin. Löhöilivät n.1m syvyydellä pitkin hiekkapohjaa eivätkä häiriintyneet HID:n valosta lainkaan. Jätin nää alamittaiset luontokappaleet rauhaan mutta jäi hiukan kaivelemaan että mitä ne oli? Pieniä mateita? Kaikin puolin hieno reissu, näkyvyys oli siedettävä eikä jäätäkään ollut vielä haitaksi asti.)

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Yo!

Postby Maza » 21.12.2005 22:05:58

Hienoo duunia. Vois stadi jengi ottaa opiksi teikäläiseltä meinaan ne ei oo kuukauteen käyny edes rannalla. Ei mitään hajua mitä kaloja oot nähny, mut nyt tais mennä liian kylmäksi kelit vaikka joulu aatoksi lämpeneekin.
Larun ongelma on, se että ei oikeinole syviä rantoja. Ahvenia löytyy aina helpommin syvistä rannoista.

Ja joulut vaan ja hienoo duunia. T Maza

peksy
Posts: 91
Joined: 20.12.2005 19:14:21
Location: Kotka

Postby peksy » 21.12.2005 23:42:40

Minä kiitän.
Vedessä, ja etenkin sen alla, on hienoa vaikkei sais kalasaalistakaan. Kerrassaan upea tunne kun sukeltaa pimeällä kirkkaassa vedessä niin syvälle että noste häviää, ja potkii rauhallisesti eteenpäin ihmetellen maisemia.
Jatketaan!

User avatar
Kimi
Posts: 820
Joined: 2.11.2004 10:26:01
Location: Ingå

Postby Kimi » 22.12.2005 10:42:07

Moro!

Ne kalat jotka näit oli kivinilkkoja (Zoraces viviparus). Jostain syystä niitä on talvella hulluna matalassa.

Missäpäin larua kävit?

-Kimi[/i]

peksy
Posts: 91
Joined: 20.12.2005 19:14:21
Location: Kotka

Paikka

Postby peksy » 22.12.2005 12:46:11

Tervehdys.
Jees, kivinilkkojahan ne oli. Aika häijyn näköisiä otuksia.. muistuttivat kyykäärmettä. Kävin siellä larun kaakkoisnurkalla (siinä Melkin saarta vastapäätä), jätin auton veneentekijäntien päähän ja kävelin lenkkeilypolkua pitkin märkäpuku päällä rantaan. Vastaantulijat tuijotti silmät pyöreänä, etenkin kun tulin takaisin autolle ja puvusta nousi höyry 8). Niitä kivinilkkoja oli rannan tuntumassa sen pienen saaren (Hattu tjsp.) ja rannan välissä, ulompana ei näkynyt elämää. Tiedättekös pääseekö Pihlajasaareen vielä tähän aikaan jollain turistilautalla tms? Entä saako suomenlinnassa sukeltaa?
-Pekka

Zili

Postby Zili » 22.12.2005 17:31:58

Jos on auto käytössä niin suosittelen sitä Emäsalon kärkeä. Kukaan ei ole kai näin myöhään talvella siellä käynyt eli olis hyvää pioneerityötä sekin kokeilla. Ajomatka puoli tuntia ja merivartioaseman portille auto ja kävely vasemmalle aidan vierustaa rantaan.
Kyllä suokissakin sukeltaa varmaan saa.......
Hienoa aktiivisuuttaa, tsemii vaan
Pyli

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Yo!

Postby Maza » 22.12.2005 19:26:38

Suomenlinnaa oon kelannut ite ihan hulluna. Siel on ainoastaan se ongelma, et rannat on täynnä verkkoja ja pohjas on varmasti kaikenlaista romua, et siel pitää sukeltaa turvallisesti.

Tsemppiä vaan. T maza

peksy
Posts: 91
Joined: 20.12.2005 19:14:21
Location: Kotka

Emäsalo 29.12.2005

Postby peksy » 30.12.2005 12:06:47

Tervehdys.

Kävin sitten herr Pylin suosituksesta tsiigaamassa siellä emäsalossa. Jätin auton luotsiaseman portille (lienee sama paikka kuin mainittu merivartioasema?) ja kahlasin kaverini kanssa neitseellisessä 10-15cm umpihangessa piikkilanka-aidan vierustaa tiheän metsäryteikön läpi vasemmalle puolelle rantaan. Saattoi siellä joku polkukin olla mutta minä en onnistunu löytämään kun puuterilunta oli aika paljon. Rannassa koitti pieni pettymys kun voimakas tuuli puhalsi vaakasuoraan lunta silmille ja metriset aallot murtui kohisten rantakiviin. Mielessä kävi että jos mä tonne menen niin kuolema kuittaa koko ukon, viimeistään takaisin rantaa pyrkiessä. Käveltiin sitten takas sinne portille ja siitä aidanvierustaa vastakkaiselle suojan puolen rannalle luotsiveneiden sataman viereen. Siellä meri oli suht rauhallinen joten veteen vaan. Ensimäinen positiviinen yllätys oli näkyvyys (yli 3m lampun valossa), lyhyen urani aikana mä en oo kertaakaan plutannu noin kirkkaassa vedessä. Kelasin aluksi ihan lyhyitä sukelluksia jyrkän rannan lähellä ja koitin etsiä suurten rantakivien koloista ahvenia. Kun mitään piikkikaloja suurempaa ei näkynyt, ja kun ruho alkoi vähitellen tottua hengittämättömyyteen, niin mä lähdin sukeltamaan vähän pidempiä pätkiä tasaista hiekka/sorapohjaa skannaten rannasta ulospäin. Pohjassa näkyi satunnaisia merivuokkojen peittämiä kiviä, hiukan rakkolevää ja yksi kaunis 10cm pitkä hopeanhohtoinen hoikka kala. Mikälie silakka.. Ja hetken päästä lamppu sammui kesken sukelluksen noin 4-5m syvällä. Uin takas rantaan ja vasta siellä älysin kokeilla katkaista lampusta virrat ja käynnistää sen uudelleen. Lamppu syttyi ja paloi niinkun pitääkin mutta en viitsinyt enää lähteä veteen. (Jos joku tietää mistä saa UK Light Cannon-HID:n käyttöohjeet niin yksityisviestiä tulemaan, kiitos)

Ja joululomalla vierailin sukulaisten luona eurajoella ja samalla reissulla kävin sukelluksella kuivalahden kalasatamassa (about 67° 57' 38" P ja 15° 15' 45" I). Hukkareissu, näkyvyyttä alle puoli metriä. Tuli mieleen että mä sukellan Gini-long drinkin seassa kun ympärillä oli jäähilettä ja vesi ihan harmaata. Ei se kyllä snorkkelista suuhun tunkiessaan lonkulta maistunut.. Kun kalastus ei onnistunut niin innostuin lapsettamaan ja surffailin hetken rantaan ajautuneilla 1-2 neliömetrin jäälautoilla matalien maininkien voimalla.

Ei kun lisää harjoitusta..

Hyvää uutta vuotta kaikille!

-Pekka

Jacko

Suokista

Postby Jacko » 20.1.2006 15:01:32

Joo, eli tosta suokista senverran, että siellä tosiaan on roskaa siis aivan helvetisti pohjilla. (unescon kulttuuriperintökohde, supersuojeltu pinnalta, mutta entäs vedenalta??? KELE!) Lisäksi verkkoja, niinkuin joku sanoikin ja veneitähän siinä päristelee. Lisäksi näkyvyys on ollut aika cräppi ainakin heinäkuussa. Mä olen dyykannut siellä vaan laitteilla, ja ihan vaan muutaman kerran eli ei fisuista tms havaintoa. Mutta suosituilla dokausrannoilla on roskaa ja paskaa pohjat täynnä. Elikkä romua, rautaa, verkkoja, köysiä,muovia jne. ...Ja bissepulloja...

Mä luin tossa yökalastuksesta.. mites se toimii? vasurissa lamppu ja oikeassa pyssy? Sain käsiini harppuunan viimekesänä. En oo testannut vedessä, en oo siis ikinä sukelluskalastanut. Pitää kyllä mennä heti kun vedet aukee niin vaikka vuokkiin skattanniemelle tms. testailemaan josko jotain näkyis yöllä. Mites perusteet menee? Pyssy ladataan vedessä, pidetään huoli ettei narut sotkeudu ja sit vaan pohjaan venailemaan?

Yödyykit on munmielestä parasta sukeltamista ja mä luulen että harppuunakalastus yöllä antais yhden hienon aspektin lisää vesiharrastukseen.

peksy
Posts: 91
Joined: 20.12.2005 19:14:21
Location: Kotka

suokista

Postby peksy » 20.1.2006 15:36:56

Morjens

Jees.. Minäkin kävin plutaamassa suomenlinnassa tuossa pari viikkoa sitten. Kaloja ei -yllätys yllätys- näkyny (keskitalvi - superkylmää vettä ja harmaa iltapäivä). Pulloja oli tosiaan rantojen läheisyydessä pohjassa aivan loputtomasti. Jos niitä jaksais roudata sieltä niin sais rahoitettua ittelleen kunnon harppuunan ;) . By-the-way, aasialaisilla turisteilla Nikonit (kamerat) savusi kun ne kuvasivat mua kun kömmin höyryävänä jäisestä merestä rannalle. Koitin vaan selittää niille englanniksi että "all you need is a little bit finnish HC-attitude.." ja sitten koitin esitellä lajia.

Yödyykeistä kertokoon lisää joku vähemmän keltanokka-harrastaja, mutta kyllä meikä ainakin sai yöllä tehokkaan lampun kanssa kaislikon reunaa skannaillessani superhyvät kicksit. Pienikin hauki näyttää näkökenttään tullessaan aika hurjalta otukselta..

Jacko

Postby Jacko » 20.1.2006 15:48:50

Joo, siellä niitä flindoja tosiaan riittää. Ja mä luulen, että siellä on paikoittain varmaan vuosikymmenien varrelta roskaa ja bottleja.. elikkä roska- ja kaljapullokerrostuma, ja varmaan metrien paksuinen! :) Siinä olis helsingin nuorisokulttuuria tutkivalle meriarkeologille työsarkaa!

Päädyit varmaan monen turistin albumiin!


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 142 guests