Aloittelija kysymyksiä

Moderator: Maza

JuhaV
Posts: 9
Joined: 25.6.2014 10:35:19

Aloittelija kysymyksiä

Postby JuhaV » 25.6.2014 14:27:20

Moikka. Innostuin hommasta tossa pari viikkoa sitten ja mieltä on askarruttanut muutama kysymys - ajattelin kokeilla onnea täältä kun tuntuu olevan aktiivista ja avuliasta porukkaa:)

Ostin aseeksi Mares Viper 75cm pyssyn näin alkuun (tiedä sitten oliko hyvä valinta mutta tätä suositeltiin Varuste.net:ssä). Ehdin jo käydä kokeilemassa hommaa Merikarvian ulkosaaristossa ja tämän reissun kokemuksiin liittyykin ensimmäinen kysymys. Siellä oli näkyvyyttä ehkä 2m ja koin tilanteen haastavaksi koska näkyvyyttä ei ollut kovin pitkälti nuolen kärjen jälkeen kuitenkaan. Kaloja en nähnyt lainkaan sellaisilla mestoilla mistä normaalisti virvelöimällä ja mato-ongella saa hyvinkin ahventa. Päättelin että kalat karkottuvat ennen kuin pääsen tarpeeksi lähelle. Sukelsin siis aktiivisesti. Kysymykseni on että onko pyssy tämmöisiin oloihin sopiva pituutensa puolesta ja minkälainen strategia toimii normaalisti vastaavissa oloissa (aktiivinen sukeltaminen, kyttäys, jne)?

Sitten toinen kysymys: Olen huomenna tai yli-huomenna palaamassa Espooseen ja tarkoitus olisi käydä merellä Suomenojan satamasta. Ajattelin akselia Stenskär/Kytö - jos sieltä löytyisi Siikaa/Ahventa/Meritaimenta jos oikein onni käy.Mitä mieltä valinnasta?? Muita ehdotuksia??

Ja sitten kolmas kysymys: Tuossa Viperissa näyttää olevan paikat kahdelle kuminauhalle (vai miksi niitä kutsutaan:)). Onko hyötyä käyttää kahta samanaikaisesti energian lisäämisesksi? Onko merkittäviä haittapuolia esim. tarkkuuden kannalta?

Ja sitten vielä neljäs kysymys: Olen miettinyt että hankkisin tuon Polosubin Forza Tre:n. Mietin myös Marean Apnea Competition pro:ta mutta olen lukenu paljon positiivisempia kommentteja Forza Tre:stä. Tällä hetkellä sukella isäni ylikokoisella märkäpuvulla jos joku ihmettelee:) Joka tapauksessa - kumpaa pukua suosittelisitte aloittelijalle? Normaalisti tykkään hankkia laadukasta kamaa vaikka maksaisi vähän enemmän...

Kiitos jos etukäteen. enemmänkin olisi kysyttävää mutta eiköhän tässä toistaiseksi riittämiin.

- Juha

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

yo!!

Postby Maza » 26.6.2014 0:00:28

Forza tre ehdottomasti. Marean competiton pro puku on liian herkkä samoin kuin en polo subin pro puvut….

Kyttäys tyyli toimii aina suomessa. Mutta pitää muistaa että paljon painoa, koska mitään liikettä ei sais pohjassa tehdä. kaikilla "aloittelijoilla" aina aivan liian vähän painoja. MUlla on väijyämisessä ainakin 11-12 kg.

T Matti

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 26.6.2014 0:05:45

Voi hommata myös lyhyemmän pyssyn reissuille.
Näkyvyys vaihtelee ja kalastuskohteet ja saalistettavat kalat.
ei nyt joka lajille omaa pyssyä, mutta kohteita ja näkyvyyksiä vaan on erilaisia.

Myös voi kikkailla, lyhyemmällä nuolella, mutta ehkä jos laji kiinnostaa enemmän, niin useampia harppuunoita tarvitaan.

50..60 cm
tuo 75 cm

niillä pärjää.
ja parempiin oloihin voi sitten aatella 90 cm.

1 kpl kumi on ihan OK.
kumi paksuus ja pituus pitää olla kohillaan.
19mm kumi OK, 16mm on jokseenkin liian löysää, ja jos ois sellsisia, niin vois aatella tuplakumeja.
(tuo 19mm varmaan oli siinä ostettaessa)

mutta tuo 1 kumi OK. sillä pärjää hienosti.
"kisaaja" no: 76.

http://www.touhula.net

jusbru
Posts: 36
Joined: 19.2.2012 23:53:29
Location: Helsinki

Postby jusbru » 27.6.2014 2:41:11

Mulla polosubin kangaspäällysteinen on nyt kolmatta kautta käytössä ja alkaa olla väljähtynyt. Muuten se on ollut tosi kiva. Forza tre lienee monivuotisempi? Jos, niin voisi olla ainakin mun seuraava puku.

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 28.6.2014 2:56:00

neopreenit muuttuu itsekullakin firmalla.
joskus on vain huono mäihä tilaajalla.
uusi heille tullut neopreeni ei välttiksenä ole sitä mitä oli ennne heille toimitettu.
Neopreenejä on eri laatuisia ja eri hintaisia. firmat koittaa kuitenkin tehdä bisnestä.


esim:
vuonna luu (2006) ostettiin porukalal Meroun pukuja, ja joillain on edelleen käytössään sama puku ja edelleen on vetreä.

oma puku Meroun oli todella kovassa käytössä ja oli sekin alkujaan kangistuneempi kuin toisten, mutta sillä mentiin ja pitkään, ja sukellusreissuja kuitenkin tein puvulla 60 - 85 kpl / vuosi.
loppupeleissä tais olla neopreeni 3mm eikä 7mm ;)
iloittiin ja kärsittiin. useamman vuoden kuitenkin käytelin.


tuossa just tilattiin subcraftilta ja on jo ensiheitämällä joku puku joillakin shittii, toisilla taas ensilukkaista priimaa.


joo pitäis saada takeet että materiaali on sitä samaa joka on todettu samaksi ja hyväksi.
mutta kun puhutaan meteriaalista jota menee saaaaaatoja metrejä ympäri maailmaa, niin ei voi olla takeita täsmä laadusta.

sulla oli 3 vuotta polosub, nii se on jo ihan OK kestoikä.
kuplat neopreenissä pienenee käytön mukana.
sukellukset. syvyydet, käyttötunnit....säilytys.... merkkaa paljon kestävyyteen.


monesti on kyllä niin että firmat takaa laadun ja jos ei käyttäjä tykkää laadusta se tilanne korjataan (vaikka uusi puku tilalle )


"onnen kauppaa"

itsellä on vissin 7.. 8..9 pukua ollut ja on eroja kestoissa ja neopreenin joustavuuden suhteen.

veikeeta on.

jos sait edellisen samasta firmasta priimana, niin onko laatu tasaista nyt.

Mutta kerro tilanne toimittamalle pukufirmalle, niin suottaa apuja tulla hinnan alennuksena, selityksinä tai uutena pukuna.

Kestävimpinä pitäisin kangaspintaisia pukuja.
olkoon merkki mikä vaan.

forzatre on tuo kumipintainen joka myös taitaa olla kestävä (itsellä ei tuosta omaa kokemusta, mutta näin on hehkuteltu.)
Last edited by Tapsa on 28.6.2014 3:01:33, edited 1 time in total.
"kisaaja" no: 76.



http://www.touhula.net

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 28.6.2014 2:57:07

tuolla on useita pukuvalmistajia

http://touhula.net/linkit.htm
"kisaaja" no: 76.



http://www.touhula.net

JuhaV
Posts: 9
Joined: 25.6.2014 10:35:19

Postby JuhaV » 1.7.2014 10:46:20

Kiitoksia neuvoista!! Kävin Stenskärillä ja Kytöllä mutta en nähnyt sielläkään kalaa - pitää vielä hakea tekniikkaa. Kävin myös Sääksjärvellä kokeilemassa ja onnistuin saamaan 2kg hauen - siistiä!!

Onko tuossa merellä kyttäämisessä se idea että mennään isoilla painoilla (ref. Mazan neuvo) pohjaan odottelemaan kunnes pitää nousta pintaan vai että kyttäillään matalassa isoilla painoilla snorkkelin kautta hengittäen...Tyhmä kysymys mutta kun askarruttaa niin pakko kysyä...

Yhdellä kumilla mennään sitten ja Forza Tre tuli tilattua.

Sami.M
Posts: 229
Joined: 13.4.2012 23:31:43
Location: Lohja

Postby Sami.M » 1.7.2014 11:44:32

isot painot ja änkeydyt kivien väliin vettä saa olla 2-4m, pysyttelet paikoillas ja jos on hyvä paikka ja tuuria niin kalat tulee kattomaan, siiat on vikkeliä ja joutuu reagoimaan nopeesti niiden kanssa, ite oon päässyt nyt siikoja näkemään mutta en oo ehtiny ampua koska aina kun alan pyssyä vähänkin tähtäämään ne ui karkuun :(

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

hei!!!

Postby Maza » 1.7.2014 20:00:04

se knappelskärin eteläreuna on loistava mesta…kun vaan olis tyyntä, niin siinä väijyt 3 metrissä naama rantaan niin johan alkaa tapahtumaan..

tsemppiä ja kiitos vielä kisa jeesistä, t mä

GIFt
Posts: 36
Joined: 30.9.2013 9:11:31
Location: Hanko/Turku

Postby GIFt » 1.7.2014 22:21:40

AI naama rantaa kohti onko toi joku ton spotin temppu vai kannattaako soveltaa myös mualla?
Onni on rentous ei turha ajatustyö!

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

aina

Postby Maza » 2.7.2014 13:25:51

aina naama rantaa kohti koska ravinteet pakkautuu rantaa kohti, ja kalat on siellä….

T MÄ

JuhaV
Posts: 9
Joined: 25.6.2014 10:35:19

Postby JuhaV » 8.7.2014 14:26:05

Moikka....Muuta kysymys tuli vielä eteen varusteiden osalta - jos saisi neuvoa:

- Kun hankin tuollaista umpikantaista räpylää (esim Omer Stinrgray) niin mikä koko normaalisti hyvä jos jalankoko 43 ja 5mm sukka käytössä. Paras olisi tietenkin sovittaa mutta nyt ei löydy mahdollisuutta kun olen Kiinan maalla.
- Kun hankkii painoliiviä niin kuinka tärkeää on että siitä pääsee tarvittaessa helposti eroon? Mietin tuota Omerin light m.Bardi vs. Omer 3D vs. Sporasub liivi pikalukituksella. Ainakin ensimmäisestä ja viimeisestä pääsee helposti eroon. Sukelluskalastuksen SM kisoissa suurimmalla osalla näytti olevan tuollaiset Omer light tyyppiset simpelit liivit ilman etulukitusta päällä jos muistan oikein...
- Paljonko tuohon painoliiviin yleensä tarvii laittaa piano ja paljon vyöllä?
- Tuliko painoliivi vielä narulla takaa kiinni painovyöhön? Mikä tämän perimmäinen tarkoitus on?

Kiitoksia etukäteen!!

User avatar
joonsa
Posts: 90
Joined: 4.3.2014 20:24:29
Location: EP

Postby joonsa » 8.7.2014 14:34:29

JuhaV wrote:Moikka....Muuta kysymys tuli vielä eteen varusteiden osalta - jos saisi neuvoa:

- Kun hankin tuollaista umpikantaista räpylää (esim Omer Stinrgray) niin mikä koko normaalisti hyvä jos jalankoko 43 ja 5mm sukka käytössä. Paras olisi tietenkin sovittaa mutta nyt ei löydy mahdollisuutta kun olen Kiinan maalla.


Numeroa isompi on aikalailla joka paikassa sanottu ohjeeksi ja se ainkin itelle on toiminu. Eli jos jalka 43 niin räpylä 44-46 kokoa



- Paljonko tuohon painoliiviin yleensä tarvii laittaa piano ja paljon vyöllä?


Suurin osa puhuu että 3-6kg olisi liiviin sopiva ja sitä ainakin tarjotaan tuolla nettikauppojen sivuilla.


- Tuliko painoliivi vielä narulla takaa kiinni painovyöhön? Mikä tämän perimmäinen tarkoitus on?

Ettei liivi pääse nousemaan alaspäin sukellettaessa.

Kiitoksia etukäteen!!

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

yo!!!

Postby Maza » 11.7.2014 22:18:29

Parempi olla liivissä 4-5 kiloa ja loput vyöllä. Liivi ei saa olla narulla kiinni vyössä koska jos joudut hätä tilanteessa tiputtamaan painovyön, niin jo se on liivissä kiinni niin eihän se irtoa. Porukka käyttää esim golf palloa. Liivin ala reunaan narunpätkä noin 15 cm pitkä, jonak päässä golpallo. Ensin liivi päälle ja sitten se painovyö niin, että se golf pallo jää painovyön alapuolelle. Näin se estää ettei paino liivi tule niskaan kun sukellat pää alaspäin.. Ja jos haluat irrottaa vyön niin se irtoaa…..

Ja nos sulla on poijunaru kiinni vyössä niin aina voi sitten vetää painovyön ylös pohjasta. Painovyökannattaa aina irrottaa jos haluaa päästä nopeammin ylös. Sukeltaja liitto korvaa uuden pinovyön ja painot kun tekee tapauksesta ilmoituksen liittoon...

Mulla jalka 44 ja käytän 44-46 kengää. Aina vähän isompi….

Riippuu tietenkin valmistajasta…

T MÄ

JuhaV
Posts: 9
Joined: 25.6.2014 10:35:19

Postby JuhaV » 15.7.2014 4:39:09

Kiitoksia hyvistä vinkeistä - mukavaa kun on avuliasta porukkaa niin pääsee hyvin alkuun!! Mulle on nyt tulossa painoliivit ja räpylät - viikonloppuna pitäis pasta testaamaan viimeistään...


Return to “Uudet harrastajat - Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests