Varusteet, tarvikkeet, vehkeet ja välineet

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
japppo
Posts: 60
Joined: 3.1.2015 18:14:24
Location: Kouvola
Contact:

Varusteet, tarvikkeet, vehkeet ja välineet

Postby japppo » 8.11.2016 21:21:12

Terve!
Voi olla että vastaava aihe löytyy jo, mutta laitan oman kysymykseni tälläisen yleisen otsikon alle, jos vaikka muillakin on jotain mielessä...

Elikkäs, oon kattellu et jätkillä on jotain pilkkihaalareita tms noilla HC-ahvenanmaan venereissuilla. Ite oon käyttäny lähinnä sadepukua puvun päällä, mutta tarve olisi jollekin oikeasti lämpimälle, jonka voisi pukea märän märkkärin päälle. Bonusta olisi jos ko haalari täyttäisi lain silmissä kelluntavälineen määritelmän.

Onko jengillä käytössä perus pilkkihaalaria vai kelluntapukua ja miten se kuivattaminen jälkikäteen? Lämmittääkö vielä uimisen jälkeen märkänä?

Vai onko joku kuivapukusysteemi joka ei kastu sisäpuolelta?

Vielä vois jatkaa kautta...
- breathing is just a feeling -

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Re: Varusteet, tarvikkeet, vehkeet ja välineet

Postby Maza » 8.11.2016 22:39:18

kelluntahaalareita käytetään. ne kestää 2 vuotta...ei niitätarvii kuivata,, t matti

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Re: Varusteet, tarvikkeet, vehkeet ja välineet

Postby onnitus » 9.11.2016 7:21:15

Itse käytän halvinta "pilkki"haalaria talvella kun ajelen märkkäri päällä autolla pelipaikalle, mutta en siis veneile silloin.
Lämmittää mennessä, mutta palatessa vain pitää kylmän sisällä eikä auton lämmin ilma pääse haalarista läpi, mutta estää tehokkaasti veden valumista penkinsuojan ja pyyhkeen yli penkille.

Veneillessä märkänä sadepuku lämpimin - outoa mutta totta - joku fysiikkaa paremmin tunteva osaisi varmaan selittää mutta liittynee jotenkin veden haitumiseen tarvittavan energian ottamiseen puvun pinnalta ja viilentää kuin märkä t-paita kesällä tuulessa.

Hengariin roikkumaan riittänyt minulla, ensin somasti märkkärin viereen pesuhuoneessa ja sitten kun ei valu niin pois edestä kodinhoitohuoneeseen.

Kellunta puku olis varmaan kova juttu veneillessä niin välttyy sakoiltakin, itse en paljon veneile kylmään aikaan sukellus hommia joten on jäänyt hankkimatta.

Eli sadepuku ja termarissa lämmintä vettä ja kun nousee veneeseen niin vettä pää aukosta pukuun ja aah lämmittää niin kuin kusi sukassa.

User avatar
japppo
Posts: 60
Joined: 3.1.2015 18:14:24
Location: Kouvola
Contact:

Re: Varusteet, tarvikkeet, vehkeet ja välineet

Postby japppo » 9.11.2016 18:43:16

Tänks, eli mitään ihmeempää ratkaisua ei siis vissiin ole. Ehkä sadepuku estäisi myäs pilkki/kelluntahaalarin kastumista sisäpuolelta, mutta menee kyllä hieman överiksi pukemisen kanssa.

Kelluntapukukauppaan siis.
- breathing is just a feeling -

User avatar
Kimi
Posts: 820
Joined: 2.11.2004 10:26:01
Location: Ingå

Re: Varusteet, tarvikkeet, vehkeet ja välineet

Postby Kimi » 10.11.2016 15:01:40

Jou,
Kelluntahaalari on hyvä. Mulla tosi vanha n. 10v ja aivan riekaleinen. Pääasia, että se pysäyttää tuulen, mutta pitemmillä reissuilla on hyvä, että siinä on fylliä. Ei ne vaadi mitään hoitoa senkun laittaa roikkumaan odottamaan seuraavaa liotusta. Parhaat hanskat on sellaset rautakaupan isoimmat lerppunahkatalvitumput. Tietenkin kylmällä smoothskin puku on PALJON lämpimämpi veneillessä kuin nailonipäällysteinen.

-Kimi


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests