Ensimmäiset varusteet

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Ensimmäiset varusteet

Postby Jukka. » 27.12.2011 12:12:05

Alotan ens keväänä sukelluskalastuksen ja huomasin että sfstorella olis vielä toi ilmaiset kuljetukset- tarjous voimassa. Siinä säästäisi sen verran rahaa että täytyy varmaan ostaa kaikki kamppeet ennen vuoden vaihdetta.

Tarkoitus olis ostaa kaikki muut varusteet sfstoresta paitsi märkkäri (ja lasikuituräpylät). En oo ikinä lajia harrastanu eli kommentit ja kritiikit mun varustevalinnoista on tervetulleita!! haluan nyt kerralla ostaa hyvät välineet jotta ei tarvi sit heti vuoden päästä käydä uusimas. Sanokaa jos tästä puuttuu joku varuste!!!

Maski: Tehcnisub micromask (löytyy omasta takaa)

Snorkkeli: SPORASUB BREEZE
http://www.sfstore.fi/snorkkelit/sporas ... kkeli.html

Harppuuna: OMER CAYMAN 2000 harppuuna
http://www.sfstore.fi/harppuunat/omer-c ... una-1.html

Hanskat: IMERSION 5mm Elaskin neopreenihanskat
http://www.sfstore.fi/hanskat/imersion- ... nskat.html

Sukat: IMERSION Seriole 7mm neopreeni sukat
http://www.sfstore.fi/sukat/imersion-se ... sukat.html

Puukko: SPORASUB COMMANDO sukelluspuukko
http://www.sfstore.fi/puukot/sporasub-c ... uukko.html

Painovyö: OMER Marseillaise painovyö rosterisoljella
http://www.sfstore.fi/painovyot/omer-ma ... jella.html

Painot: 4x BEST DIVERS Päällystetty vyöpaino 1kg
http://www.sfstore.fi/painot/best-diver ... o-1kg.html

Painoliivi: SPORASUB Painoliivi pikalukituksella + 4x SPORASUB 600g Liivipaino (ostan sit lisää painoja jos siltä tuntuu)
http://www.sfstore.fi/painoliivit/spora ... sella.html

Poiju: Best Hunter Oasi lautta
http://www.sfstore.fi/poijut-lautat/bes ... autta.html

Sukelluskello: OMER MIK 1 tai SPORASUB SP1
http://www.sfstore.fi/sukellustietokoneet.html

Lamppu: Löytyy omasta takaa (3 x Luxeon Rebel 100 LED, 480 lumenia)

Poijuletku: BEST HUNTER Elastinen poijuletku 15m
http://www.sfstore.fi/lisavarusteet/bes ... u-15m.html

+joku kalapiikki

KYSYMYKSIÄ
*Oon 180cm ja 72kg niin tuleeko tosta painotuksesta liian etupainoinen?? siinä ois nyt 3kg liiveissä ja 4kg vyöllä.

*Onko noi sukelluskellot hyviä? tuntuu että kaikilla on joku suunnon D4i tai kallis muuten vaan. En harrasta laitesukellusta eli en tarvi sitä siihen.

*Lasikuituräpskä ehdotukset ovat tervetulleita. Ainoat varteenotettavat ovat SUBCRAFT STEALTH ja sit OMER MILLENIUM Jalkataskut... Mutta taitaa porukka olla enemmän kallistunu H.Dessaultin jalkataskuihin??

*Mulla on 43 koon jalka niin pitäiskö ostaa 43 koon räpylä vai isompi?? Pitäis sit mahtua jalka sinne 5mm sukan kans.
Last edited by Jukka. on 30.12.2011 20:05:00, edited 4 times in total.

jussian
Posts: 512
Joined: 25.5.2006 14:38:09
Location: lappeen Ranta

Postby jussian » 27.12.2011 13:36:36

Tähän kysymykseesi saat todennäköisesti yhtämonta vastausta kuin on vastaajiakin. Lähes kaikilla on järjestään aivan erilainen varustesetti, joten mieltymyksiä on monenlaisia.

Tässä pari omaa pointtia:

1. painotus selviää vain kokeilemalla.

2. Ekaksi pyssyksi 75 senttinen. Miusta kela on overkill ja tekee elämästä vaikeaa, mutta (moni?) lienee eri mieltä. Tuosta linkittämästäsi mallista en osaa sanoa mitään. Olen ollut omiin Omerin Gay, eikun perus Caymaneihin tyytyväinen. Parempaa en ole kaivannut, joskaan en kokeillutkaan.

3. Kelloksi riittää aluksi oikein hyvin sellainen, joka näyttää aikaa ja kestää vettä. Jos jotain muuta on tarve saada, niin sitten tietysti kiva olla syvyys, lämpötila, pohja-aika ja pinta-aika. Näistä itse käytän aktiivisesti lähinnä viimeistä ominaisuutta. Logi on kanssa hauska, mutta harvemmin tulee sitä käytettyä.

4. Kalapiikki on taasen sarjaa henkilökohtaiset mieltymykset, mutta itse pidän tuosta Bardista. Olkoonkin, että nykyään käytän oikeastaan vain ja ainoastaan itse tehtyä poijuletkua jossa piikki toisessa päässä, kalat letkuun jne... aika yleistä muutenkin ja hyvin toimiva ratkaisu.

5. Itselläni on ollut samantyyppinen lautta pitkään. Toimii myös uintiapuna kisoissa pitkillä matkoilla. Rannasta itse kalastaessa kivana ominaisuutena se, että saa juomapullon lauttaan kiinni.

6. Räpylöistä en osaa sanoa mitään. Halvat Beuchatin muovilapaiset räpylät on toimineet hyvin jo monta monta vuotta. Kokoa pitää tosiaan räpylässä olla, että sukka mahtuu sisään. Tässä ilmeisesti valmistajakohtaisia eroja, joten kannattaa varmistaa joltakulta jolla tommoset jo on. Paras tietysti ´jos voi jossain sovittaa.

7. Nilkkapainot puuttuu, mutta tähän pätee taas sama kuin yllä. Tarve selviää kokeilemalla.

Jussi

User avatar
Tähtinen
Posts: 249
Joined: 28.8.2006 18:36:45
Location: Lahti Finland

Postby Tähtinen » 27.12.2011 17:39:03

Jukka missä päin asustat jos on korrektia kysyä? :lol:
Mulla saattais olla sulle räpylät kaytetyt mutta sopu hintaan mallia omer bat 30 löysillä lavoilla (millenium jalkataskuil) sopii hyvin aloittelijalle ja sun painoselle (ite oon samaa kokoo) ja menee niillä jonkin aikaa tulevaisuuteenkin ja ei tarvi ostaa ku uudet lavat jos rupee vanhat kyrsii... Ja sfstoressa janne osaa varsin hyvin neuvoo valineitten kaa! Tuttu kaveri!

Niin juu ja siis melkein kannattaa tehdä ostos reissu tänne lahteen kun kamoja ostat niin tulee tutustuttuu vermeisiin paremmin ja samal selvittää mitä oikeesti tarvii ja kaikki koot stemmaa kerral!

Jos päätät tulla näille nurkille shoppaa ni voin kyl tulla tulitueks ostoksille ni uskon et sopivat ja riittävät kamat löytyy kyllä 8)
Raumalaisten kesken Lehtinen. "68"

jussian
Posts: 512
Joined: 25.5.2006 14:38:09
Location: lappeen Ranta

Postby jussian » 27.12.2011 18:10:10

Ääni Jessen paikan päällä shoppailuidealle, jos vaan suinkin mahdollista. Kamojen hiplaaminen on osa niiden ostamisen hienoutta. Eikä voi vähätellä sitäkään faktaa, että happuunan pitää tuntua kädessä hyvältä. Postimyynnin kautta se on aika pirun vaikeeta.

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 28.12.2011 21:48:38

tere.

kokeile ne painot ensin ja mun mielestä nilkkapainoihin ei kannata itseään totuttaa, makuasia.
vertailun vuoksi, mul on 7mm puku, painan 90kg ja 4kg liivissä 6kg vyöllä, pitävät minut pohjassa n. 3m syvyydessä.

mul on HD jalkataskut ja hakkaavat minun mielestäni omerin 10-0
jalan koko 41-42 ja taskut 42-44. pysyy jalassa 3mm sukalla ja menee jalkaan myös 7mm sukalla, todella joustavaa matskua, suosittelen hinnasta huolimatta!!

parivuotta olen räpiköinyt Edun kautta hommatuilla lasikuitulavoilla ja ovat kestäneet säälimätöntä käsittelyä hienosti, kysele edulta, oli aika halvatkin.

D3 valmistus vissiin loppu ja seuraajana aika arvokas D4, jossa on aika paljon kalastajalle turhia toimintoja, ainakin labanilla on mun mielestä toi omerin kello, joka on suht. inhimillisen hintanen. kyllä sukellusajat, syvyydet ja lämmöt, ajan näytön lisäksi on mukavaa ja hyödyllistäkin informaatiota, mutta eiköhän kalan makuun pääse ilman kelloakin.

ja ilman muuta kannattaa mennä paikan päälle varustehankintoja tekemään.

tomppa
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-

http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 29.12.2011 12:13:11

Noniin!! turku-tukholma risteily takana niin pääsee taas kommentoimaan :wink: kiitoksia kattavista vastauksista!

Eli asun vaasassa ja mietinkin tuota lahti reissua mutta tulee vaan turhan kalliiksi yksin lähteä ajeleen edestakas sinne. Lahdessa ei ole mitää muutakaan jonka vuoksi lähteä, esim sukulaisia. No tilaan joko nyt kamat netistä tai käyn kevään mittaan tekemässä lahden reissun.

Noi Omer bat 30 on ilmeisesti camo väriset? Ihan mielenkiinnosta niin minkä pituset ne on ja tietysti mitä hintaat oot ajatellu? Mieluusti voin noi ostaa jos vaan satun Lahteen lähtemään! :)

Harppuna menee samantien vaihtoon :D en huomannu että sitä ei saanu 75cm ja olen aiemminkin lukenut että ei kannata kelallista. Vaihdoin harppuunan OMER CAYMAN HF 3D CAMO Harppuuna 75cm.

Nilkkapainot jätän suosiolla pois näin alkuun.

Ja tähtiselle vielä sellanen kysymys et ku kerran ollaan saman kokosia ja painosia niin paljonko sulla on liiveis ja vyöllä painoa?

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 29.12.2011 13:25:10

Kannattaako hankkia mielummin 7mm hanskat ja sukat? Kesälle ostaa sitten 3mm? Vai pärjääkö 5mm kesät talvet?

Onko toi sfstore lähellä lahden juna-asemaa jos tulee junalla? Voisiko joku sanoa osoitteen jos on tiedossa. En löytänyt mistään. :roll:

User avatar
laban
Posts: 90
Joined: 25.7.2009 13:27:09
Location: vaasa

Postby laban » 29.12.2011 14:58:45

nonnii vaasalaisia!

ootko jäsenenä kumpaankaan sukellusseuraan? jos tahdot esim räpylöitä testailla hallilla jalkutaskujen kokoja/ muuta niin ainakin muutamaa kokoa löytyis iteltä ja kavereilta. muutenkin jos mitään kysyttävää tai muuta vaasan meiningeistä niin ota yhteyttä!

nilkkapainot on iisi tehä ite pyöränkumista ja auton tasapainoista ;) toimii

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 29.12.2011 15:18:26

Liityn nyt vuodenvaihteen jälkeen pyöriäisiin ku pelailen siel uppopalloa. Joo laitan privaviestiä jos tulee tarvetta testailuun!

User avatar
laban
Posts: 90
Joined: 25.7.2009 13:27:09
Location: vaasa

Postby laban » 29.12.2011 15:24:51

Jukka. wrote:Liityn nyt vuodenvaihteen jälkeen pyöriäisiin ku pelailen siel uppopalloa. Joo laitan privaviestiä jos tulee tarvetta testailuun!


Noniin, ja kysele uppopalloilija lasselta myös sillä on ainakin yhtä kokoa omerin räpylöitä + muuta tietämystä pyssyistä ym

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 29.12.2011 17:55:33

Joo muutama sana on tullukki jo vaihdettua sukelluskalastuksesta. Nyt alkaa kamat olla aika hyväs mallis paitsi toi hanska/sukka asia vielä askarruttaa:
Jukka. wrote:Kannattaako hankkia mielummin 7mm hanskat ja sukat? Kesälle ostaa sitten 3mm? Vai pärjääkö 5mm kesät talvet?

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

YO!

Postby Maza » 29.12.2011 18:05:35

5 mm hanskat ja 7 mm sukat!

Niillä menee koko kauden...

Vaasa rules!
T Maza

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 29.12.2011 18:10:59

Tänks!

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 31.12.2011 16:55:18

Noi kamat tuli nyt tilattua paitsi sukelluskello :)

User avatar
laban
Posts: 90
Joined: 25.7.2009 13:27:09
Location: vaasa

Postby laban » 31.12.2011 18:22:24

Asiaa!

Ollaan varmaan maanantaina tulossa hallivuorolle niin törmäillään!

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 1.1.2012 22:14:59

Joo mä oon huomenna ainaki hallilla!

User avatar
JarmoK
Posts: 207
Joined: 15.6.2011 19:42:29
Location: Lieto

Postby JarmoK » 2.1.2012 6:59:07

Jukka. wrote:Noi kamat tuli nyt tilattua paitsi sukelluskello :)


sporasub sp1 tuli itse hommattua, kun pitää meikäläisen aika usein hifistellä, siinä on joku ominaisuus mitä omeris ei. Ja miksi ostaa halvempi jos jotain haluaa ostaa 8)

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 2.1.2012 14:38:35

JarmoK wrote:sporasub sp1 tuli itse hommattua, kun pitää meikäläisen aika usein hifistellä, siinä on joku ominaisuus mitä omeris ei. Ja miksi ostaa halvempi jos jotain haluaa ostaa 8)


Jätän ton sporasub sp1 oston kesään ku aluksi kuitenki tulee vain kalastettua matalissa kaislikkoissa niin sukelluskello on ihan turha. Pärjään hyvin vedenkestävällä sykemittarilla. Siitä näkee sitten sukellusajan. Ja lisäksi turhaan vaan kuluisi patterit tässä puolen vuoden aikana :P

User avatar
JarmoK
Posts: 207
Joined: 15.6.2011 19:42:29
Location: Lieto

Postby JarmoK » 2.1.2012 18:06:51

Jukka. wrote:
JarmoK wrote:sporasub sp1 tuli itse hommattua, kun pitää meikäläisen aika usein hifistellä, siinä on joku ominaisuus mitä omeris ei. Ja miksi ostaa halvempi jos jotain haluaa ostaa 8)


Jätän ton sporasub sp1 oston kesään ku aluksi kuitenki tulee vain kalastettua matalissa kaislikkoissa niin sukelluskello on ihan turha. Pärjään hyvin vedenkestävällä sykemittarilla. Siitä näkee sitten sukellusajan. Ja lisäksi turhaan vaan kuluisi patterit tässä puolen vuoden aikana :P


millaista sykemittaria käytät vedessä? En ole omalla polar rs 800 cx arvannut vielä kokeilla sukellus touhussa , kun en tiedä sen veden pitävyydestä . Muuten kyllä mainio laite
8)

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 2.1.2012 18:24:56

Tollanen 3 vuotta vanha Polar F7... vedenpitävyydeks luvataan 100m, mutta eipä oo tullu kokeiltua pitääkö paikkansa :) Muutama tunti on tullu sen kaa sukelleltua uimahallis 4 metris ja hienosti on toiminu.


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 318 guests